aku pergi.........

kata diluah seolah
aku batu kerikil
tiada hati
kata diluah seolah
aku kayu rapuh
tiada rasa

hinaan, cercaan, cacian
ku telan
ku pendam
ku simpan

syak wasangka, tuduhan
segalanya palsu
segalanya andaian
segalanya bertuhankan nafsu

tak wajarkah aku membalas ?
tak layakkah aku mempertahankan ?
maruah diri yang dipijak-pijak
harga diri yang dihentak-hentak
kesabaran yang diuji hebat

usah dibicara soal kesilapan
usah dibicara soal kesalahan
usah dibicara soal kelukaan dan kepedihan
kerana kita sudah saling merasainya
kerana kita sudah saling melaluinya
dan kerana kita sudah saling mengetahuinya

bukankah kesedaran itu pengubatnya ?
bukankah perubahan itu penawarnya ?
bukankah sejarah itu sudah mematangkan ?
bukankah pengalaman itu sudah menginsafkan ?

aku letih
aku penat
aku lelah
aku tak mampu menepis sangkaanmu
aku tak mampu menolak pandanganmu
aku tak mampu mengubah pendirianmu

biar aku di sini
biar aku berdiri sendiri
biarkan aku terus berlari

aku ingin sekali berpaling
aku ingin sekali menoleh
ku buka ruang
ku buka peluang
ku buka kesempatan

namun tiada penyesalan
tiada maaf
tiada segalanya

yang tinggal hanya sepi
yang tinggal hanya kekosongan
yang tinggal hanya kenangan
kenangan bertahun
ku kutip
ku lipat
kemas di ingatan

aku faham kini
aku yakin kini
dan aku pergi
pasti

0 comments:

Post a Comment